Delen met de Jetpack plugin

Sinds de opkomt van de social media websites, is het handig om ook daarop te mededelen als je nieuwe berichten hebt geplaatst op je website. Het is mogelijk om dit steeds handmatig te doen, maar na een tijdje ben je dit wel zat of het komt voor dat je het vergeet. Voor dit soort gevallen is er bijvoorbeeld TwitterFeed om het te automatiseren voor onder andere Twitter, Facebook en LinkedIn. Maar het is ook mogelijk om dit met de plugin van Automattic in te stellen: Jetpack.

Welke social media worden ondersteund
Met de Jetpack plugin is het mogelijk om je accounts van onder meer Twitter, Facebook, Google+, LinkedIn, Tumblr en Path te koppelen aan je website.

Accounts koppelen
Als je de Jetpack plugin hebt geïnstalleerd, kun je onder “Instellingen” het kopje “Delen” vinden (indien je hem niet ziet, moet je hem eerst aanzetten onder “Jetpack > Instellingen”). Daar aangekomen zal je meteen een overzicht zien van de eerder genoemde social media. Je website aan een account koppelen is verder simpel gedaan; je klikt op de account die je wilt koppelen, logt er op in en, indien nodig, autoriseer je je WordPress website om er berichten mee te kunnen plaatsen. Nadat je dit hebt gedaan voor de gewenste accounts, zullen je nieuwe berichten automatisch daar verschijnen wanneer je ze publiceert. Hierbij wordt in het gedeelde bericht een link gezet naar het volledige bericht op je website en eventueel een afbeelding.

Open Graph Protocol
Om ervoor te zorgen dat gepubliceerde berichten mooi eruit zien als ze op social media gepost worden, bestaat er het zogeheten Open Graph Protocol. Dit protocol is niks anders dan extra (meta) informatie die aan een bericht gekoppeld wordt, zodat onder andere de auteur van het bericht en een afbeelding wordt meegegeven.

Over het algemeen stelt Jetpack de al de nodige gegevens in. Het enige waar bij Jetpack geen rekening mee wordt gehouden, is wanneer je geen afbeelding in een bericht gebruikt.

Het idee van Jetpack is dat er in het bericht wordt gezocht naar een “Featured Image”. Wordt deze niet gevonden, dan wordt de eerstvolgende tegengekomen afbeelding in het bericht gebruikt. Mocht het zo zijn dat je niet in al je berichten een afbeelding plaatst, dan is het handig om een standaard afbeelding in te stellen die in zo’n geval gebruikt kan worden. Hiervoor hoef je alleen het volgende stukje code toe te voegen aan het functions.php bestand van je thema (code komt van de Jetpack website zelf):

function jeherve_custom_image( $media, $post_id, $args ) {
  if ( $media ) {
    return $media;
  } else {
    $permalink = get_permalink( $post_id );
    $url = apply_filters( 'jetpack_photon_url',’afbeelding.png’);

    return array( array(
      'type' => 'image',
      'from' => 'custom_fallback',
      'src'  => esc_url( $url ),
      'href' => $permalink,
     ) );
  }
}

add_filter( 'jetpack_images_get_images', 'jeherve_custom_image', 10, 3 );

In de bovenstaande code dien je bij ‘afbeelding.png’ het volledige pad naar je standaard afbeelding op te geven. Het wordt aangeraden om een standaard afbeelding van minstens 1200×630 pixels te gebruiken, als je berichten op Facebook publiceert. Meer informatie hierover kun je hier vinden.

Michel Kraaijeveld is oprichter van WPsitemaken. Hij is ervan overtuigd dat het voor iedereen mogelijk moet zijn om een eigen website te maken, zonder lastige handleidingen door te hoeven nemen. Zelf is hij al 6 jaar actief met WordPress en probeert zijn kennis op een simpele manier over te brengen aan anderen.

Laat een reactie achter