Berichten & Media

De eerste optie die je in je Admin Dashboard tegenkomt is “Berichten”. Hier kan je, zoals de naam al zegt, alle berichten op je site beheren. Door op “Nieuw Bericht” te klikken, krijg je een scherm te zien waar je de titel en de inhoud van je bericht in kan typen, de editor. Ook zie je een hoop icoontjes staan. Ik ga je nu één voor één alle icoontjes uitleggen.

We beginnen met de bovenste rij die naast “Uploaden/Toevoegen” staat. Het eerste icoontje staat voor “Afbeelding toevoegen”. Wanneer je hierop klikt krijg je een scherm te zien waaruit je bestanden van je computer naar je bericht kan uploaden. Zorg er wel voor dat je de browser-uploader gebruikt, want de flash-uploader wil nog wel eens niet werken. Een afbeelding van het internet kan je ook in je bericht plaatsen. Hiervoor klik je op het tabblad “Van URL”. Hier geef je de URL op van de afbeelding en je zet er een titel bij en dan klik je op “Invoegen in bericht” om hem in je bericht te plaatsen. In het tabblad ernaast, “Media Bibliotheek”, kan je alle afbeeldingen/filmpjes die naar het bericht zijn geupload bekijken. Door op “Tonen” te klikken, kan je de instellingen bij de afbeeldingen wijzigen.

Nu weer terug naar het uploaden: je zoekt het bestand op door op “Bladeren” te klikken en daarna klik je op “Uploaden” om hem naar je bericht te uploaden. Wanneer het uploaden klaar is, krijg je net zo’n scherm te zien als bij “Van URL”. Klik onderaan op “Invoegen in bericht” en je afbeelding staat nu in je bericht!

Nu komen we aan bij de tweede rij:
Bold oftewel dikgedrukt.
Italic oftewel schuingedrukt/cursief.
Doorgehaald.
Een ongeordende lijst.
Een geordende lijst.

Blockquote.

Links uitgelijnd.
Centreren.
Rechts uitgelijnd.
Hyperlink. Je moet eerst een stukje tekst selecteren voordat je deze knop kan gebruiken.
Hyperlink weghalen.
“More tag”. Dit is bedoeld voor grote stukken tekst. Op de plek waar je deze tag invult, komt een “Lees verder” optie beschikbaar. Hier kunnen bezoekers vervolgens op klikken om de rest van de tekst te lezen.
 Spellingscontrole.
Volledig scherm aan/uit. Volledig scherm bestaat uit alleen de rijen met icoontjes en het tekstvak.
Gootsteen, dit icoon zorgt ervoor dat de derde rij verschijnt/wordt verborgen.
 De derde rij:
Hier kan je kiezen uit verschillende opmaak voor de tekst op je site. In elk theme ziet dit er anders uit, dus je moet niet altijd letten op hoe het er in de editor uit ziet.
Underline oftewel onderstreept.
Uitvullen. Dit betekend dat de woorden zo geplaatst worden in een tekst, dat aan het eind van de zin een regelmatige marge ontstaat.
Hier kan je de kleur van je tekst veranderen.
Als je tekst ergens vandaan wilt kopieëren naar de editor, heb je kans dat het er niet uit komt te zien zoals je wilt. Als je het als “platte tekst” plakt, worden alle HTML tags en de opmaak uit een tekst gehaald. Hierdoor komt alleen de tekst zelf in de editor te staan en kan je vanuit hier de opmaak regelen.
Plakken vanuit Word doe je via deze knop. Het voordeel hiervan is dat de opmaak, zoals hij in Word was, wel behouden wordt.
 Met deze knop kan je heel makkelijk allerlei HTML tags uit je bericht halen, zoals gekleurde tekst. Selecteer je hele bericht en druk daarna op deze knop, hierdoor krijg je een “schone” tekst.
Als je een leuk filmpje op een site ziet staan, bijvoorbeeld op YouTube, kan je via deze knop het filmpje invoegen in je bericht.
Je hebt wel eens dat je een apart teken nodig hebt. Als je op dit icoontje klik, krijg je de meest gebruikte speciale tekens te zien. Hij is niet zo uitgebreid als het “Speciale Tekens” programma van Windows, maar in de meeste gevallen heb je aan deze al genoeg.
Zorgt ervoor dat de inspringing weer gelijk komt te staan met de rest van de tekst. De inspringing verwijder je hier dus mee.
Inspringing. Als je er vaker op klikt, wordt de inspringing groter
Ongedaan maken. Als je iets fout hebt gedaan, kan je hierop klikken en het wordt ongedaan gemaakt.
Heb je iets ongedaan gemaakt, maar bedenk je nu dat het toch goed was. Klik dan op dit icoontje en wat je net ongedaan hebt gemaakt is weer terug.
De “Help” knop. Hier staan wat sneltoetsen in uitgelegd en wat basisinfo over de WYSIWYG editor.

Nu gaan we verder naar de opties die aan de rechterkant buiten het tekstveld staan:

Bij “Publiceren” heb je de optie om te kiezen hoe het bericht gepubliceerd wordt. Je kan het bijvoorbeeld als “Privé” bericht publiceren zodat alleen mensen die ingelogd zijn het kunnen zien, of je kan er een wachtwoord op zetten. Ook kan je instellen dat het bericht pas later gepubliceerd wordt. Bijvoorbeeld: je schrijft het bericht op 31 maart,  maar je wil dat mensen het pas op 1 april kunnen lezen, en laat je die dag nou net niet op internet kunnen, omdat je op vakantie gaat. Dan kan je ervoor kiezen om het bericht nu, op 31 maart, te publiceren, of je stelt het zo in dat hij op 1 april pas gepubliceerd wordt.

Erg handig is de “Voorbeeld” knop. Hiermee kan je zien hoe het bericht er op je site uit komt te zien, zonder hem te hoeven publiceren. Let wel op dat je pop-ups moet toestaan om dit te laten werken.

Bericht Tags zijn woorden die vertellen waar je bericht over gaat. Als je bijvoorbeeld een bericht schrijft over WordPress als CMS, dan kunnen de woorden “WordPress” en “CMS” als bericht tags worden ingevuld. Wanneer je vaker tags gebruikt bij je berichten, kan je op “Uit de populairste tags kiezen in Bericht tags” klikken. Dan krijg je een lijstje te zien met de tags die je het meest in je berichten gebruikt.

Berichten komen altijd in een categorie te staan en daar kan je in het laatste vak uit kiezen. Hier komen alle categorieën die op je site staan te staan. Zo kan je een bericht ook in 3 categorieën tegelijk publiceren. Je vinkt de categorie aan waar je bericht in moet komen te staan en je drukt op “Publiceren”. Als je geen categorie aanvinkt, komt je bericht in de standaard categorie te staan die je bij “Instellingen” in kan stellen. Ik zou er voor kiezen om de categorie waar je het vaakst berichten in plaatst, als standaard categorie in te stellen. Zo kan je sneller je bericht publiceren, omdat je dan geen categorie aan hoeft te vinken.

 Onder “Media” worden alle afbeeldingen en video’s, die je naar je site hebt geupload, weergegeven. Het is erg overzichtelijk en je kan ook meteen zien of een afbeelding/video niet gebruikt wordt in een bericht. Zo weet je welke afbeeldingen/video’s  je kan verwijderen, zonder nare consequenties eraan te hebben.

Wanneer je op het tabblad “Nieuw Bestand” klikt, krijg je hetzelfde scherm te zien als hierboven is beschreven bij “berichten”. En kan je een bestand uploaden naar de site.

Reacties zijn afgesloten.