WordPress Categorieën en tags

In WordPress heb je de mogelijkheid om je berichten onder categorieën te verdelen, maar ook om tags te gebruiken. Wat is nu het verschil hiertussen, hoe gebruik je ze en welke van de twee is het beste voor jouw website? Dat kom je in dit bericht te weten.

Categorieën

Een categorie is aan te maken onder ‘Berichten > Categorieën’. Daar aangekomen zie je rechts een lijst met de huidige categorieën. Om een nieuwe categorie aan te maken, hoef je aan de linkerkant alleen een naam op te geven. De slug wordt vanzelf gegenereerd en het indelen van categorieën is optioneel. Ook is het mogelijk om een beschrijving van de categorie op te geven indien gewenst. Vervolgens klik je op ‘Nieuwe categorie toevoegen’ en de categorie zal worden toegevoegd.

Het is ook mogelijk om een categorie aan te maken tijdens het schrijven van je berichten. Je hebt dan aan de rechterkant een menu genaamd “Categorieën” waarin de mogelijkheid bestaat om een nieuwe toe te voegen. Het is dan alleen niet mogelijk om een beschrijving op te geven.

Je kunt een categorie alleen voor berichten gebruiken. Je deelt het bericht dan, tijdens het aanmaken ervan, onder één of meer categorieën in.

Over het algemeen gebruik je categorieën om een verdeling op je website te maken tussen verschillende soorten berichten. Zo is het op deze website bijvoorbeeld opgedeeld in berichten die over thema’s gaan, tutorials bevatten of voor beginnende/gevorderde gebruikers zijn. Het wordt op die manier voor je bezoekers een stuk overzichtelijker om bepaalde soorten berichten te vinden op je WordPress website.

Tags

Tags lijken erg op categorieën en kunnen in theorie ook op dezelfde manier worden gebruikt. Echter worden tags vaak gebruikt om bepaalde sleutelwoorden in een tekst te benadrukken. Stel dat je een bericht over een auto schrijft, dan zal je deze in de categorie “Auto” kunnen indelen. Met tags zou je er vervolgens nog het merk en type bij kunnen zetten om meer specifiek aan te geven waar het over gaat.

Het nadeel van tags is dat ze al gauw te veel gebruikt gaan worden. Zo zijn er websites waarbij een bericht wel 20 tags kan hebben, of tags juist veel te specifiek zijn, en dit is weer nadelig voor je SEO. Het is dan namelijk zo dat er per tag maar één of twee berichten zijn die er gebruik van maken. Het nadeel van teveel tags is dat je “duplicate content” op je website zult krijgen. Het is dan namelijk zo dat het bericht te bereiken is onder tag1, maar ook onder tag2, tag3, etc. en dit wordt in zoekmachines gezien als dubbele berichten en kan de SEO van je website benadelen. Verder zijn tags bedoeld om het voor je gebruikers makkelijker te maken om bepaalde soorten berichten te vinden. Als je tags maar steeds voor één bericht toepasbaar zijn, hebben je bezoekers er uiteindelijk ook weinig aan.

Let er dus goed op, als je ervoor kiest om tags te gebruiken op je website, dat je ze niet te specifiek maakt en ook niet teveel gebruikt per bericht.

Wanneer gebruik je wat?

Categorieën zijn in WordPress verplicht om te gebruiken in combinatie met berichten. Je zult dus altijd van minimaal één categorie gebruik moeten maken. Tags daarentegen zijn optioneel en je kunt zelf kiezen of je hiervan gebruik wilt maken. Tags zijn handig als je berichten schrijft waar bepaalde punten vaker van terugkomen op je website. Dan maak je het mogelijk voor je bezoekers om via de tags andere berichten op je website te ontdekken die waarschijnlijk ook interessant voor ze zijn. Heb je dus een website waar dit het geval is? Dan kan je gerust tags gebruiken. Verschillen je berichten onderling echter een stuk meer, dan is opdelen in categorieën vaak genoeg.

Michel Kraaijeveld is oprichter van WPsitemaken. Hij is ervan overtuigd dat het voor iedereen mogelijk moet zijn om een eigen website te maken, zonder lastige handleidingen door te hoeven nemen. Zelf is hij al 6 jaar actief met WordPress en probeert zijn kennis op een simpele manier over te brengen aan anderen.

Laat een reactie achter